banner

sobota, 13 maja 2017

MÓJ ULUBIONY CHŁODNIK Z BOTWINKI

 W końcu nadszedł ten czas,

kiedy chłodne zupy sprawiają

ogromną przyjemność.

Jedną z nich jest chłodnik z botwinki.

 Uwielbiam i często gotuję.

Właśnie w maju botwinka i rzodkiewki

zdają mi się najsmaczniejsze. 

 Gotujemy ?


Składniki na 4 porcje:


  • 1 litr wywaru jarzynowego
  • 400 ml kefiru
  • 1 duży pęczek botwinki 
  • 2 ząbki czosnku
  • 2 łyżeczki świeżo wyciśniętego soku z cytryny
  • sól, pieprz do smaku
 Dodatki:
  • pęczek rzodkiewek
  • zielony ogórek
  • jajka na twardo
  • posiekany koperek do posypania 

Przygotowanie: 

Świeże liście botwinki odciąć od buraczków
i dokładnie opłukać pod bieżącą wodą. 
Osuszyć je na ściereczce.  


Łodyżki drobno posiekać,
a liście pokroić na 3-4 mm kawałki. 
Buraczki opłukać, odciąć im korzonki,
obrać i pokroić w małą kosteczkę. 

Jeśli botwinka ma bardzo dużo liści można wykorzystać tylko część.
Do gotującego się wywaru dodać pokrojone buraczki
i obrane ząbki czosnku, przeciśnięte przez praskę.
Wolno gotować pod przykryciem przez około 10 minut.
Kolejno dodać łodyżki, liście i sok z cytryny. 
Gotować przez około 5 minut.
Doprawić całość solą i pieprzem. 
Gotowy wywar pozostawić do całkowitego ostudzenia. 
Kolejno, garnek włożyć do lodówki na minimum 1 godzinę.
Przed podaniem schłodzonego chłodnika dodać zimny kefir 
i dokładnie wymieszać łyżką.  
Podawać np. z połówkami jajka ugotowanego na twardo,
ogórkiem i posiekaną rzodkiewką.
Posypać świeżym koperkiem.

!!! SMACZNEGO BOTWINKOWEGO !!! 

 

 

4 komentarze:

  1. a ja rzadko robie chlodniki, moze dalego, ze tu jest ciagle chlodno ;))
    ...a botwinka juz rosne???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. w szklarniach już jest ... kupiłam u nas "na rejonie" u lokalnego producenta; traktuj botwinkę jak zimną przekąską w słoneczny dzień ... napijesz się potem herbaty ;-) macham Aga z całych sił

      Usuń
  2. Przepis super. Łatwy i prosty, a efekt pychotka. Ja dodaję takze trochę śmietanki lub jogurtu.
    Zaczęłam robić tylko na samych ogorkach+szczypiorek i jajko, sol+pieprz/przyznam DOBRY..!i szybki.
    Wszystkim smacznego ☺jola

    OdpowiedzUsuń
  3. Przepis super. Łatwy i prosty, a efekt pychotka. Ja dodaję takze trochę śmietanki lub jogurtu.
    Zaczęłam robić tylko na samych ogorkach+szczypiorek i jajko, sol+pieprz/przyznam DOBRY..!i szybki.
    Wszystkim smacznego ☺jola

    OdpowiedzUsuń